In opdracht van Create-IT heb ik onderzoek gedaan naar mogelijke manieren om geld te verdienen aan consumentenzijde voor Nederlandstalige online content. Dit betrof zowel desk research als field research bij verschillende online content producenten.

De aanleiding van het onderzoek is tweeledig: de advertentie-inkomsten online blijven voor veel (niche-) contentsites marginaal, en met de toenemende groei van mobiel bezoek, neemt deze zelfs vaak sterk af.

“De consument betaalt toch niet, het heeft geen zin om dat te proberen”

Op basis van ervaringen en onderzoek uit het buitenland is getest voor welke stimuli consumenten gevoelig zijn, ondanks dat men verwacht alle content wel ergens gratis te kunnen vinden.

Bijna alle bronnen, en het eigen onderzoek, wijzen naar een freemiummodel, waarbij zowel de adverteerder een deel van de inkomsten levert, als een deel van de consumenten. Het is niet te verwachten dat alle consumenten zullen betalen, maar alle praktijkervaringen tonen aan dat een betalende groep van 5-10% zeker tot de mogelijkheden behoort.

 

Onderzoek naar verdienmodellen online content
Getagd op: